dinsdag 13 augustus 2013

Fitzroy Crossing en Purnululu NP (Kimberleys)

Vanaf Broome zijn we eerst naar Fitzroy Crossing gereden, waar we twee nachten zijn gebleven.
Onderweg kwamen we een leuk bord tegen met verschillende afstanden bij een roadhouse waar we even bij hebben getankt:

Onderweg naar Broome stond er dit op onze TomTom, de langste afstand aan een stuk die we gezien hebben:

Ook zijn ze veel aan het afbranden hier. Heel gecontroleerd, heel indrukwekkend. Zo'n rooksluier zie je al uren en km's van te voren in de verte. Uiteindelijk kwamen we erlangs. We weten niet precies waarom ze het doen. Wellicht om grotere branden te voorkomen. Bomen blijven staan en al het gras brandt af. Maar waarschijnlijk ook paniek voor alle beesten die in het gras en laag bij de grond leven. Heel veel roofvogels zweven in de buurt bij het vuur en eten de (geroosterde) diertjes op die de brand ontvluchten.

De volle dag die we in Fitzroy Crossing hadden hebben we gebruikt om in de ochtend Geikie Gorge te bevaren met een boottochtje en 's middags hebben we lekker niks gedaan. Beetje gelezen, beetje extra bijkomen van al die indrukken en het verre rijden met de campervan. Daar hebben we dan ook lekker van genoten.
Geikie Gorge is een heel oud rif die ooit onder water heeft gelegen net als het Great barrières reef of Ningaloo reef. De rotsformaties zijn hier een overblijfsel van:

Er waren ook (ongevaarlijke) zoetwater krokodillen:

De gevaalrijke zoutwater buren komen we later nog een keer tegen als het goed is in Kakadu bijvoorbeeld.

Na Fitzroy zijn we doorgereden naar een Caravan Park bij de afslag van de highway naar Purnululu national Park (bungel bungel range). We konden namelijk zelf niet verder het park in zonder vier-wiel aandrijving (4WD) dus hadden we een dagtocht geboekt het park in (met een 4WD bus).
Na dit tochtje blijkt dat die onverharde weg in Karijini NP toch wel in "redelijke" staat was vergeleken met de weg naar dit park. We zijn onderweg flink door elkaar gerammeld maar werden beloond met een prachtige wandeling langs de domes van Purnululu:

Voor de nerds zoals ik: De kleurbaden zijn ontstaan door zandsteennafzettingen in dan wel droog klimaat of meer regen. De afzettingen met meer vocht maakte de groei van cyanobacterien mogelijk op het oppervlak  die een grijze laag achterlaten terwijl in de droge afzettingen het ijzer oxideert wat dan weer rood kleurt...

Ook hebben we een wandeling gemaakt naar Cathedral Gorge (immense ruimte aan het eind, net een Cathedral) en Echidna Chasm (allemaal tijdens die dagtour in het park).

Dat is dus Joanne, je ziet haar ook op de bovenste foto van cathedral gorge

nauwe gangetjes bij Echidna Chasm. In het natte seizoen loopt hier water doorheen. Daardoor is de gang ook uitgesleten...
Na Purnululu, waar we geen receptie hadden en niks konden bloggen, zijn we doorgereden naar Kununura. Gewoon als tussenstuk eigenlijk alleen. Daar zijn we begonnen met deze blog en die hebben we nu afgemaakt in Katherine, alweer ruim 500km verderop. We zijn vandaag dus The Northern Territory binnengereden wat weer anderhalf uur verder verwijderd is van de Nederlandse tijd. Leuk detail is dat de TomTom dit goed doorhad en bij de staatsgrens de tijd direct veranderde.

Morgen gaan we het National park hiernaast (Nitmiluk) bezoeken en daarna zullen we verder rijden naar Kakadu national park waar we nog zo'n drie dagen hebben voor we naar Darwin moeten om de campervan in te leveren.
Het is hier overigens nu echt tropisch warm. Rond de 35 graden overdag. Gelukkig koelt het nog wel iets af snachts.

Natuurlijk hebben we ook nog een leuke foto voor Anneke!

1. Woehoe, mooie plaatjes van een stuk Oz dat ik ook nog hoop te gaan verkennen komend jaar. Salties (zoutwatercrocs)gaan jullie zeker nog tegenkomen in Kakadu ;)